01 - Pharaoh's Dance (00:09:03) 02 - Bitches Brew (00:07:59) 03 - Black Satin (00:08:02) 04 - In a Silent Way (00:06:43) 05 - Directions (00:07:35) 06 - Sanctuary (00:05:13) 07 - Yesternow (00:09:26) 08 - Spanish Key (00:07:14)
Почти пол-века назад Майлс Дэвис совершил очередной резкий поворот в своей долгой и успешной карьере, дав старт новому направлению, получившему название джаз-рок, именуемому также музыкой фьюжн. Альбомами конца 60-х, в первую очередь In a Silent Way и Bitches Brew, он в своем творчестве широко открыл двери звучанию электрифицированных инструментов и жестким ритмам рока.
Часть его поклонников встретила эти новшества в штыки, но зато аудитория Майлса резко расширилась за счет молодых фэнов. Также молоды были и музыканты, работавшие с Майлсом в те дни и ставшие позже лидерами новых, собственных коллективов, превративших эксперименты Майлса в исток бурной джаз-роковой реки: Хэнкок, Уильямс, Шортер, Кориа, МакЛафлин, Завинул.
Не раз и не два, начиная где-то с конца 70-х отдельные критики, считавшие джаз-рок тупиковой ветвью развития джаза, предрекали ему скорое вырождение. Что и говорить, кое-какие мутации направление претерпело, но и сегодня, в XXI веке, музыку фьюжн играют, записывают и слушают. И – конечно же, помнят Майлса. Очередным свидетельством тому стал альбом Electric Miles от Charles Pillow Large Ensemble. Создатель этого трибьюта «электрической» эре Майлса Дэвиса – саксофонист и аранжировщик Чарльз Пиллоу, уроженец Луизианы, окончивший, а ныне преподающий в Eastman School of Music, вышел на профессиональную сцену в конце 80-х и успел поработать со многими и в разных направлениях. С одной стороны, среди тех, с кем он играл – Синатра, Мэрайя Кэри, Пол Саймон, Брюс Спрингстин, а с другой уже чисто джазовые люди - Скофилд, Харрелл, Либмэн. Его собранный под новый проект «Большой ансамбль» - это, по сути, биг-бэнд, но с бас-гитаристом (Чак Бержерон) и клавишником (Джулиан Гарвью).
С этой командой из 16 человек Пиллоу записал восемь композиций, взятых и с тех революционных дэвисовских альбомов: Bitches Brew, Jack Johnson, In a Silent Way, в своих аранжировках для «электрифицированного» биг-бэнда. Что сказать? Слушать было, конечно, интересно. В отдельных треках мне показалось, что тот (пятидесятилетней давности), свежий и резкий драйв звучания как-то растворился в звонких духовых пачках, но в лучших вещах альбома, а таковыми для меня стали Black Satin, Yesternow и Spanish Key, дух музыки Дэвиса действительно ожил и приобрел новое и интересное качество. Наверное, не последнюю роль сыграло участие в записи первых двух упомянутых композиций Дэйва Либмэна. Джазовый ветеран, гость проекта, непосредственно работавший в свое время с Дэвисом в тех исторических записях, блистательно тряхнул стариной и показал настоящий класс в своих соло на сопрано-саксофоне. Отдам должное и работе ритм-группы, от которой здесь зависело очень многое, а также трубачам- солистам Тиму Хагансу и Клею Дженкинсу, которым выпала нелегкая задача «заменить» своими партиями звучание самого Дэвиса. В основном, получилось, как впрочем, и сам трибьют. (Леонид Аускерн, Джаз-квадрат) You thought not, but you can put the genie back in the bottle. What we're talking about is the specter unleashed by Miles Davis with Bitches Brew (Columbia, 1970). Davis' expanded lineup for BB with ten-plus musicians, including the electric pianos of Joe Zawinul, Chick Corea, and Larry Young, Bennie Maupin playing bass clarinet, a young guitarist John McLaughlin, two bassists, percussion, and more percussion, and oh yeah, Wayne Shorter's saxophone was ever present. Charles Pillow did that with his Large Ensemble's Electric Miles.
Back in the day, Davis devotees were split on their opinions of his new direction. Some pined for his first great quintet (with John Coltrane), others were just digging into his second quintet (Shorter, Herbie Hancock, Ron Carter, and Tony Williams), and most were trying to figure out what to make of his introduction of electric instruments with In A Silent Way (Columbia, 1969). Certainly Bitches Brew, and Miles' exploration of jazz/rock with Jack Johnson (Columbia, 1971) and On The Corner (Columbia, 1972) caused teeth gnashing for some post-bop heads, but he also created a new audience of folks who were checking out Jimi Hendrix and Sly Stone.
Looking back 50 years at Bitches Brew with the ease of today's digital access to almost every recording available at your fingertips, almost trivializes Davis' accomplishment. Where today's listeners have 110 years of jazz development, Davis had but half of that, plus consider that rock music was maybe 20 years old. This was revolutionary music. Arranger, saxophonist, and flutist Charles Pillow sums up Davis' first electric period (1969-72), not with long-form jams and Teo Macero studio splicing, but with orchestral arrangements. Davis' revolution accomplished its goals of shattering jazz into a million parts, while absorbing rock and Eastern music. Pillow escorts Davis' electric genie back into his bottle, making music in the same manner that Davis co-created with Gil Evans on Sketches Of Spain (Columbia, 1960) and Miles Ahead (Columbia, 1962). Pillow's arrangements smooth out the rougher edges, allowing soloists like Tim Hagans, who formed the tribute band Animation, and Clay Jenkins to deliver authentic echoes. Pillow dresses Electric Miles for a large ensemble while maintaining the ghostly presence of Davis. "Black Satin" swells with horn lines before nestling into the familiar On The Corner groove, with alumni Dave Liebman hoisting his saxophone. The music Pillow presents is a ripened, lets say matured version of Davis' sound. Fittingly enough in this 21st century, Zawinul's "In A Silent Way" is delivered in a regal manner as is Shorter's "Sanctuary." It is though, the lesser known "Directions" that burns the brightest on this recording with inspired solos by Hagans, trombonist Michael Davis and saxophonist Luke Norris. This recording makes you wonder what Pillow could do with Thelonious Monk's orchestral performance At Town Hall (Riverside, 1959). Hint hint.
(Mark Corroto, allaboutjazz.com) Charles Pillow: arranger, alto saxophone, soprano saxophone, flute, alto flute Colin Gordon: alto saxophone, soprano saxophone, flute Luke Norris: tenor saxophone, clarinet CJ Ziarniak: tenor saxophone Karl Stabnau: bass clarinet Michael Davis: trombone Abe Nouri: trombone Jack Courtright: trombone Gabe Ramos: bass trombone Tony Kadleck: lead trumpet Charlie Carr: trumpet Clay Jenkins: trumpet Tim Hagans: trumpet Julian Garvue: electric piano Chuck Bergeron: electric bass Jared Schonig: drums; Mike Forfia: acoustic bass (4, 6) Dave Liebman: soprano saxophone (3, 7)
Скачать Charles Pillow Large Ensemble - Electric Miles (2018)